DSC_0166 1

Waarom het cruciaal is om als optieker online zichtbaar te zijn

Doorheen 2022 verzorgden wij met Redstone Advertising de digitale advertenties van Odette Lunettes. Ze zijn best tevreden over onze diensten en beslisten om ook in 2023 rond online aanwezigheid samen te werken. We zijn natuurlijk erg blij met dit vertrouwen, maar het bracht ons ook wat extra inzichten over de sector. Zonder iets prijs te geven rond hun specifieke strategie willen we het in dit artikel hebben over de opportuniteiten die er online zijn voor optiekers.

Een bril op sterkte online kopen, wie doet dat? 

In een onderzoek van vision monday werd er onderzocht hoeveel mensen gebruik maken van het internet om een bril te kopen. Wat blijkt, meer dan 44% van de volwassenen die een bril met glazen op sterkte kopen in 2020, maakten gebruik van het internet, een verdubbeling tegenover de 22% in 2017. Dit wil dus zeggen dat bijna 1 op 2 mensen online huiswerk maakt alvorens over te gaan tot een aankoop.
Belangrijk hier is dat we 2 types kunnen onderscheiden binnen deze 44%. De mensen die daadwerkelijk de bril online kochten (14.1%) en een tweede groep (30%) die het internet gebruikten om prijzen te vergelijken, stijlen te ontdekken of de locatie van de winkel te vinden.
Dit wil dus zeggen dat je wanneer je niet goed of beperkt online zichtbaar bent, je een maximaal van 44% van je potentiële klanten kan verliezen die wel hun weg vinden bij een concurrent die wel goed online zichtbaar is en dat dit percentage steeds groter wordt. Het is dus voor optiekers van cruciaal belang om goed zichtbaar te zijn.

Wat wil online zichtbaar zijn zeggen voor optiekers? En link met de buyer journey. 

We leren nog iets uit de splitsing van de twee groepen, namelijk dat mensen online op zoek gaan naar brillen nog voor ze klaar zijn om over te gaan tot een aankoop. Dit doet ons denken aan de buyer journey, die we typisch verdelen in drie fases (1) awareness, (2) consideration, (3) conversion.

De awareness fase wordt gebruikt om mensen in te lichten van je bestaan. Heb je bijvoorbeeld een optiekzaak in Genk, dan is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in en rond Genk weten dat je zaak daar is. Zonder dat ze weten dat je bestaat kunnen ze ook niet overgaan tot een aankoop. Daarnaast kosten (optische) brillen toch heel wat en is het daardoor niet voor iedereen weggelegd om jaarlijks een nieuwe bril te kopen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten van je bestaan.

Tijdens de consideration fase zijn mensen aan het overwegen om een nieuwe bril aan te schaffen. Dat kan om verschillende redenen zijn. Misschien zijn je ogen achteruit gegaan, en heb je nieuwe glazen en bij voorkeur ook een nieuwe bril nodig. Of je hebt een zeer stabiele afwijking en loopt nog rond met een montuur van 2015 die lang niet meer bij je outfit past. We bevinden ons nu in de consideration fase. De potentiële klant heeft interesse in een nieuwe bril. De cijfers eerder besproken beginnen een belangrijke rol te spelen, want 44% van de mensen zullen gebruik maken van het internet om zich te informeren over deze aankoop.

 Wanneer er uiteindelijk beslist wordt om over te gaan tot een aankoop spreken we over de conversion fase. Zoals aangehaald zal 14% van de mensen dit online doen, wat eerder beperkt is, maar niet onlogisch gegeven het product en de mogelijkheden die er vandaag de dag zijn. Herinner echter dat 30% van de aankopers in je winkel zich hebben laten beïnvloeden door de informatie die ze online vinden.

Concreet wil dit zeggen dat wanneer je als optieker je online zichtbaarheid wil versterken, elke fase van de buyer journey relevant is en dus ondersteuning nodig heeft. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat mensen weten van je bestaan via Awareness campagnes, je hen helpt met het maken van hun beslissing via consideration campagnes en tot slot hen motiveert om over te gaan tot een aankoop (al dan niet online) met conversion campagnes.