Holistische

360-graden marketing met een holistische aanpak, het succes voor jouw bedrijf?

Marketing draait bij velen enkel over outcome en weinig over purpose. Holistische marketing, ook wel 360-graden marketing genoemd, omvat een aanpak van marketing waarbij het bedrijf en al zijn componenten als een geïntegreerd geheel worden beschouwd. Het woord holistisch is afkomstig van het Griekse woord hólos, wat een totaalvisie betekent. Bij Redstone Advertising zijn we ervan overtuigd dat deze marketing benadering “the key to succes” is. Want wat is het nut van marketing die niet start vanuit de visie en missie van je business in een wereld waar klanten hoe langer hoe meer een lifestyle kopen? We zorgen er daarom voor dat ons team van gebundelde experts samen de 360-graden marketing beheersen en kunnen toepassen bij onze klanten. Deze totaalvisie benadering wordt meestal gebruikt bij het analyseren van een realiteit en betekent dat een volledige en geïntegreerde benadering wordt gebruikt in aspecten zoals aanpak, gedachte, concept en communicatie.

EEN MERK VERKOPEN DAT VERDER GAAT DAN ALLEEN VERKOOP.

Een holistische marketingstrategie houdt rekening met het bredere doel van het bedrijf, en gaat verder dan alleen het verkopen van producten of diensten. Het gaat om het creëren van een waardepropositie en een duurzaam merkimago dat verbinding maakt met de behoeften van klanten en hen helpt hun doelen te bereiken op een manier dat ze er zelf beter van worden. Een belangrijk aspect van een holistische marketingstrategie is het bieden van waardevolle inhoud en informatie aan klanten.
Een goed voorbeeld hiervan is Apple, waarbij hun producten technisch gezien uitstekend zijn ontworpen. Wat opvalt is dat het merk de manier waarop hun producten kunnen bijdragen aan een gezonde lifestyle benadrukt in hun communicatie. Bijvoorbeeld de slagzinnen van de Apple Watch: “een gezonde stap vooruit” en “klaar voor avontuur”. Hierdoor richt Apple zich op het verbeteren van het leven van mensen in plaats van alleen het benadrukken van hun technologie. Dit laat zien dat een sterke focus op welzijn (zelfs in de communicatiestrategie) een effectieve manier kan zijn om mensen te bereiken.

Een ander voorbeeld van een bedrijf dat op een holistische manier via zijn website communiceert met bijvoorbeeld potentiële werknemers, is Calm. Calm is de #1 app voor  meditaties, ademhalingsoefeningen, slaapverhalen en andere hulpmiddelen om stress en angst te verminderen en de slaap te verbeteren. Als je hun ‘careers’-pagina bezoekt, zie je verschillende elementen zoals video’s, referrals van huidige werknemers en hun mission statement. Een opvallende aanvulling is het “before you apply” gedeelte waar bezoekers worden uitgenodigd om gedurende 30 seconden bewust te ademen. Calm laat hiermee zien dat ze de bezoeker begrijpen en ondersteunen bij het stressvolle proces van het zoeken naar een baan, en dat bewust ademhalen kan helpen om de geest te kalmeren en tot rust te komen. Deze “30 seconden breath in – breath out” functie illustreert direct het bredere doel van het bedrijf en draagt bij aan de goede employer branding van Calm.

Wist je dat Calm regelmatig wordt beschouwd als een van de beste apps in de Apple App Store? In 2017 werd de app door Apple verkozen tot app of the year, wat een hele achievement is. Toonaangevende bedrijven richten zich op de manier waarop hun producten of diensten daadwerkelijk kunnen bijdragen aan de verbetering van het leven van hun consumenten. Dit bewijst en onderstreept het belang van de marketing benadering waarbij het ‘welzijn’ van de consument voorop staat en er gefocust wordt op de beweegredenen van de consument.

KLANTEN KOPEN EEN LIFESTYLE: DE HOLISTISCHE BENADERING VAN MARKETING EN DE LINK MET CSR

Een bedrijf kan niet langer alleen maar gefocust zijn op het direct verkopen van producten of diensten. Een succesvolle marketingstrategie vereist nu dat bedrijven hun klanten op een authentieke manier benaderen en een vertrouwensrelatie opbouwen door op een menselijke en eerlijke manier te communiceren op sociale media. Daarnaast is het belangrijk om als bedrijf verantwoordelijkheid te nemen voor de impact op de maatschappij en het milieu. CSR (Corporate Social Responsibility) is meer dan een mode-woordje en mag niet langer een add-on zijn, maar een essentieel onderdeel van de merkidentiteit en -strategie.
Een holistische aanpak moet de voedingsbodem zijn van CSR en niet omgekeerd! Helaas zijn er ook heel wat bedrijven die zich duurzamer voordoen dan ze zijn. Greenwashing lijkt misschien onschuldig, maar het kan je imago heel wat schade aanbrengen. Een voorbeeld hiervan is fashion merk “H&M”, het merk ontwerpt een duurzame lijn en promoot recycling, maar produceert nog steeds volop fast fashion. CSR beperkt zich tot de oppervlakte, een beetje delen van wat moet, waarbij je met een holistische aanpak echt wil zorgen dat de maatschappij beter wordt. Een merk dat als leider wordt aanzien op het gebied van CSR is “Patagonia”. Het bedrijf staat bekend om de meest duurzame en toch betaalbare kleding voor alle weersomstandigheden. Je vindt bijvoorbeeld in elke T-shirt het aantal gerecycleerde plastieke flessen dat gebruikt werden voor de productie van de T-shirt terug. Door -zoals Patagonia- te vertrekken vanuit een holistische aanpak en daaruit maatschappelijk verantwoord te gaan handelen, worden CSR acties op een eerlijke en geloofwaardige manier versterkt
Het is belangrijk om te onthouden dat een holistische aanpak en CSR niet alleen goed zijn voor de maatschappij en het milieu, maar ook voor je bedrijf zelf. Consumenten, vooral jongere generaties, zijn steeds meer op zoek naar merken die verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan positieve verandering. Vergeet bijvoorbeeld niet dat, of je het daar nu mee eens bent of niet, die tieners die vroeger gingen betogen voor het klimaat, ondertussen twintig plussers zijn. Bedrijven die deze waarden omarmen, kunnen een sterke loyaliteit opbouwen bij hun klanten en daarmee hun concurrentiepositie verbeteren. Klanten kopen hoe langer hoe meer een lifestyle, je benadering moet dus holistisch en eerlijk zijn.
Het is dus belangrijk dat de communicatie- en marketingstrategieën van bedrijven meegroeien met deze veranderingen. Dit betekent dat het hebben van een holistische digitale marketingstrategie niet langer optioneel is, maar een noodzaak om succesvol te zijn.

DE 4 STAPPEN BIJ HET ONTWIKKELEN VAN EEN HOLISTISCHE MARKETINGSTRATEGIE

1. Het uitzetten van je kernwaarden, missie, visie en doelstellingen

Marketing aan the inside begint met het definiëren van de kernwaarden, missie, visie en doelstellingen van je bedrijf, het afstemmen van bedrijfsprocessen op de gewenste merkbeleving en het creëren van een consistente merkidentiteit over alle communicatiekanalen. Het zorgt voor een sterke merkidentiteit en opbouwen van relaties met klanten. Het vraagt om zelfreflectie en terugkeren naar de basis van je business, uitgaande van je eigen kracht. ‘Start with Why’ zoals Simon Sinek het zou zeggen. “People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.”In de bredere zin is belangrijk om te beseffen dat het jezelf op de voorgrond plaatsen, of het nu gaat om je naam, visie of gezicht, niet altijd gunstig is voor elk (type) bedrijf. Wanneer je dat doet, werk je eerder aan personal branding en fungeer je in zekere zin als influencer van je bedrijf. In het kader van holistische marketing is het daarom belangrijk om jezelf af te vragen: “Wat werkt het beste voor onze klanten en ons bedrijf?” in plaats van “Wat vind ik het beste?” of “Wat werkt het beste voor mij?” Het gevaar bij de laatste aanpak is dat je jezelf kunt verliezen in een nauwe focus en een beperkte visie namelijk die van jezelf. Holistische marketing houdt dus ook in dat je de helicopterview hebt en steeds de doelstellingen van je bedrijf nastreeft, niet die van jezelf. Door dit in acht te nemen, kun je een marketingstrategie ontwikkelen die niet alleen aansluit bij de behoeften van je bedrijf, maar ook bij die van je doelgroep en de bredere markt.

2. Contentmarketing: Inspireer, verbind en bouw relaties op met kwalitatieve inhoud

92% van de marketeers gelooft dat de meeste of alle content die zij creëren authentiek overkomt, maar dit percentage ligt veel lager bij hoe het bij de consumenten effectief overkomt. Slechts 51% van de consumenten zegt dat minder dan de helft van de merken content creëert die authentiek overkomt. Contentmarketing zorgt voor thought leadership en helpt je authentieke relaties op te bouwen, maar het moet wel strategisch worden gedefinieerd en uitgevoerd. Kwalitatieve inhoud identificeert je als de leider in je vakgebied, maar stel vragen, deel verhalen en start een discussie. Gebruik contentmarketing om te inspireren, te verbinden en relaties op te bouwen. Voorbeelden van contentmarketing zijn blogs, how-to guides, podcasts, case studies of video’s. Wees authentiek en toon op een persoonlijke, betrokken manier wat je drijft in je business. Het creëren van uniekheid is dus een must. Storytelling, je medewerkers in the picture of een behind the scenes als content idee verhogen de connectie tussen jou en je potentiële klanten. Deze concepten bezitten het vermogen om inspiratie op te wekken, een cruciale mijlpaal binnen de klantreis. Benieuwd naar hoe je een doeltreffende contentstrategie creëert die naadloos aansluit bij de stappen die jouw klanten afleggen? Lees dan verder in deze blogpost.

3. Gebruik een geïntegreerde marketingstrategie

In een all-channel approach zorg je ervoor dat alle marketingkanalen en -tactieken naadloos op elkaar aansluiten. Dit kan onder meer inhouden dat je social media, e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO), betaalde advertenties en andere kanalen integreert in één alomvattende strategie. Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Of is het niet zo uwe ‘dada’ en focus je liever op je core business? Zoek dan een betrouwbare marketing agency die je kan helpen bij het ontwikkelen en implementeren van een effectieve all-channel strategie die perfect past bij jouw bedrijf en doelstellingen.

4. De juiste doelgroep bereiken met betalende advertenties

Het aantrekken van relevant verkeer betekent niets wanneer de bezoekers van je site niet op zoek zijn naar een aankoop of een afspraak. Dit kost je alleen maar betaalde advertenties en clicks zonder dat het iets oplevert. Je hebt de opportuniteit dat het internet je tegenwoordig de toegang aanbiedt tot essentiële klanteninformatie zoals leeftijd, locatie, geslacht, beroep, internet geschiedenis en interesses , die je kunnen helpen om inspanningen te richten op de juiste prospects. Hoe we dit praktisch in digitale marketing doen? Via advertenties kan je een audience bepalen, wat wil zetten dat je gepushte content bij deze (type) personen getoond zal worden. Je kan je audience op 2 verschillende manieren bouwen.
Op basis van klanten hun karakteristieken (bijvoorbeeld leeftijd, locatie, geslacht), maar ook algemene interesses zoals sport, fashion of technologie.
Op basis van je bestaand klantenbestand. Er worden look-a-likes van je huidige klantenbestand aangemaakt, waarbij gekeken wordt naar overeenkomstige kenmerken en eigenschappen. Door deze strategie toe te passen, kun je potentiële klanten identificeren die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, en die mogelijk dezelfde waarde vertegenwoordigen als je huidige klanten.

eigenlijk feitelijk:

Als bedrijf in 2023 moet je je richten op het creëren van een authentieke en holistische marketingstrategie die waarde biedt aan klanten, een emotionele connectie maakt en consistent is met de bredere doelstellingen en waarden van het bedrijf. Vanuit je marketing visie kan je een marketingstrategie gaan uitwerken. Hierover dus meer in volgende blogpost! Stay tuned.