fbpx

Terug naar overzicht

Waarom advocatenkantoren hun digitale marketing beter op orde zetten

Geschreven door Anna Cluytens op 9/12/21

advocaten

D
E
L
E
N

Facebook
LinkedIn
Twitter
De digitalisering van het rechtssysteem heeft handen vol geld gekost en loopt jaren achter. Natuurlijk is het geen makkelijke klus en beseffen mensen in het vak dat men de advocatuur een stukje zal moeten heruitvinden. Vaak weet men niet hoe dit aan te pakken, gezien het belang van de klantenervaring nauwelijks werd aangeleerd tijdens de opleiding of stage.

Advocatenkantoor zoekt digitale marketeer

Als advocaat beroep je je graag op je onafhankelijkheid en op het feit dat je strategisch moet kunnen nadenken. Echter, sta je ook stil bij wat je klanten belangrijk vinden? Welk soort klanten wil je bereiken vs. welk soort klanten bereik je nu? Hoe komen ze bij jouw kantoor terecht? Vinden ze voldoende informatie terug in verband met nieuwe wetgeving of standaarddocumenten? Weten ze hoe ze makkelijk zonder omwegen een consult kunnen inboeken (al dan niet virtueel) en welke prijsmodellen, sterktes en expertise jouw kantoor aanbiedt? Welke voorbeelden van cases heb je behandeld? Daarom bieden wij bij Redstone gespecialiseerde marketingondersteuning om een gefundeerd datagebaseerd antwoord te bieden op deze vragen.

Gemiste kans: je advocatenkantoor is onvindbaar via Google Maps

We namen de proef op de som. Ons team van digitale growth marketeers deed een scrape van alle advocatenkantoren die gekend zijn bij Google Maps. Een watte? Een scrape, dat is een techniek waarbij we informatie van een website halen om deze daarna te importeren in een tool waarmee we je betere analyse kan doen (zoals Excel). Wat blijkt, op 177 kantoren zijn er slecht 93 of ongeveer 50% waarvan we hun website hebben kunnen vinden op Google Maps. Dat zijn gemiste kansen om toekomstige cliënten richting de diensten van uw kantoor te gidsen en de sterktes en specialisaties in de verf te zetten.

Advocaat wint aan zoekvolume

Sinds 2014 kent het zoekwoord advocaat ongekende hoogtes. Zo wordt er tot 4x meer op Google naar het woord advocaat gezocht sinds het begin van de tellingen in 2004. Ook uit andere bronnen leren we het belang van een goede online aanwezigheid kennen. Zo blijkt dat 96% van de bevolking eerst informatie op het internet zal zoeken alvorens een advocaat te contacteren. Daarnaast zoekt 38% van de mensen die een advocaat daadwerkelijk wil inhuren deze in de eerste plaats op het internet om vervolgens ten rade te gaan bij vrienden en familie (29%), de lokale balie (10%) of de gouden gids (4%). 74% zal ook na dat advies eerst het kantoor online opzoeken waarna 87% effectief beroep doet op die advocaat.

De kracht van een sterke SEO en SEA strategie

Met zoveel mensen die zoeken naar een oplossing voor hun juridische problemen lijkt een SEO en SEA strategie aangewezen. Bij SEO (of Search Engine Optimization) schrijven we content geschreven waarmee je toekomstige of bestaande cliënten de juiste informatie geeft. Met SEA of Search Engine Advertisement kopen we zoektermen in die cliënten aanbelangen.

Remarketing via social media kanalen voor advocaten

Een advocaat schakelt men pas in als de nood hoog is. Op het brede publiek een algemene campagne toepassen, heeft weinig zin. De kans dat men de juiste persoon op het juiste moment bereikt, is immers eerder klein. Het is echter wel zinvol om aan remarketing te doen als advocatenbureau. Bij remarketing laat je advertenties zien aan mensen die je website eerder hebben bezocht. Twijfelt je cliënt nog? Heeft je cliënt verschillende websites van bureaus bezocht maar nog geen definitieve keuze gemaakt? Dan verhoog je je kansen om de cliënt te strikken als je waardevolle remarketing advertenties toont.

Digitale marketing, beter vroeg dan laat

Ken je het begrip ‘churn’ of ‘klantenverloop’? Dit begrip geeft het percentage aan cliënteel/omzet dat je jaarlijks verliest. Het concept ‘growth’ of ‘groei’ daarentegen geeft weer hoeveel klanten/omzet er jaarlijks bijkomt. Het spreekt voor zich dat wanneer het verloop groter wordt dan de groei, het totaal aantal klanten of omzet aan het dalen is. Een stijging van de groei houdt de stijging in van het verloop van een concullega. Door regelmatig te communiceren via digitale kanalen zorgt digitale marketing niet enkel voor groei, maar houdt het ook het klantenverloop stabiel. We zorgen er immers voor dat je advocatenkantoor altijd zichtbaar is en verlagen de drempel tot contactname.

gratis audit

Wil u graag weten hoe wij uw advocatenkantoor digitaal sterker op de kaart kunnen zetten? Boek dan een online consult in via onze afsprakenpagina.
Anna Cluytens

Anna Cluytens

Senior advertising expert

Delen
FacebookLinkedInTwitter

Terug naar overzicht